Hjältens resa

Ibland kan det vara bra att påminna sig om Joseph Campbells analys av människans myter. Blev därför glad när jag hittade detta klipp med Christopher Vogler som steg för steg går igenom alla de identifierade grundpelarna – med exempel ur toppenfilmen Matrix. Kalas på alla sätt!

Om man ska göra en textad snabbversion av klippet blir det ungefär så här (H står för Hjälten-Hjältinnan):
1. H introduceras i en miljö där hon eller han anar att något är på tok och att något måste göras.
2. Äventyret ”kallar” genom att H inte längre kan blunda för att något måste göras.
3. H vägrar att ta sig an uppdraget (på grund av rädsla inför förändring).
4. H övervinner sin rädsla, vanligtvis genom att mentorn dyker upp i detta skede.
5. H korsar tröskeln till äventyret. (Eller som de säger i barnprogrammen: Nu börjar det!)
6. Vänner och fiender sätts på prov, samtidigt som H börjar undersöka den nya verkligheten och dra lärdomar om vilka regler som gäller där.
7. H har hunnit bli involverad i den nya verkligheten och börjar förbereda sig inför den avgörande striden.
8. H genomgår en svår prövning där det handlar om att konfrontera sin rädsla, med livet som insats.
9. H blir belönad för att levande ha tagit sig igenom skede 8.
10. H samlar sig för att kunna återvända till sin egen verklighet. Ofta ingår en jakt.
11. H återuppstår efter att i en maximalt knivig situation ha använt.alla sina nya kunskaper och insikter på ett mycket djupare plan än förut.
12. H återvänder lyckosamt med det (magiska) ting som krävs för att människorna i den egna verkligheten ska kunna leva vidare.
H gör alltså en resa till en annan verklighet, lär sig en massa nya saker och tar sedan med sig något tillbaka som är till nytta för alla.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.